14 mei 2006

Sportwapen

Ik denk dat ik 15 moet geweest zijn. Toen ik samen met een vriend een wapenwinkel in Oudburg binnenstapte. We kochten er elk een loodjespistool en enkele doosjes kogeltjes. Just like that. Goed gerief, maar lang hebben we er niet mee kunnen spelen. Betrapt toen we in de achtertuin blikjes aan het schieten waren. Flink wat lappen gehad. En terecht. En dat pistool ging dezelfde dag nog terug naar de winkel. Ik was er niet bij, maar het zal ook niet de beste dag geweest zijn van de meneer die ons dat had verkocht.

Ja, we zaten er met open mond naar te kijken. Naar Bowling for Columbine. Die zotte Amerikanen toch. Maar blijkbaar is het met onze wapenwetgeving niet veel beter gesteld. Natuurlijk moet die ongelooflijk veel strenger worden. En wel meteen. Maar nog veel beter, verbied gewoon het privé-bezit van vuurwapens, zoals Geert Lambert en Spirit voorstellen. Want, zeg nu zelf, waar heb je zo'n geweer om herten en bruine beren mee af te knallen in godsnaam voor nodig? Dat je dat in de Canadese bossen misschien eens kan gebruiken, ok, maar in het centrum van Antwerpen? Een sportwapen noemen ze dat. Sport?

Neen, ik heb het ook niet voor jagers. Als ik er aan het werk zie, word ik altijd ongelooflijk kwaad. Natuurliefhebbers noemen ze zichzelf. Yeah right. En die worden nu een beetje ongerust.

Lazen we in De Standaard:

De handelaar heeft het zweet onder de oksels en krijgt steuntelefoons van collega-wapenhandelaars. Op de toonbank ligt een oproep van de Nationale Unie der Wapenmakers, Jagers en Sportschutters om in actie te komen. "Uw rechten op het bezit van een legaal wapen worden bedreigd", meldt het pamflet.

Grrr. Al het haar op mijn lijf staat er nog van overeind. En verder:

Een strengere wet had het drama niet kunnen vermijden", zegt Gilliam Hervens, wapenhandelaar uit Mortsel en lid van Unact, de Unie van Wapenmakers. "Wij verdienen ons brood met wapens verkopen, maar door al die regels legt men ons droog. Een bewijs van goed gedrag en zeden zou toch genoeg controle moeten zijn?

Euh, wordt dat "bewijs" niet binnenkort afgeschaft?

Technorati Tags: , , , , ,

Geen opmerkingen: