09 mei 2006

Het ruikt hier naar vroeger

Nostalgie en melancholie. Het ligt soms dicht bij elkaar.

Ja, ik ben de laatste tijd nogal nostalgisch. En dat heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat ik later dit jaar 35 word. 35! Met een beetje chance heb ik nog eens zoveel jaar tegoed. Met heel veel geluk zingen we het misschien zelfs nog twee maal zo lang uit. Hoe, is een andere vraag.

Enfin, ik word er dus nostalgisch van. Dat uit zich in allerlei onnozelheden. DVD's van Miami Vice en Battlestar Galactica, om maar iets te noemen. Neen, het is geen goed teken als je op eBay dagelijks de categorie "Vintage Computing Products" zit te checken.

Na een paar vitale onderdelen (zoals een muis) bij m'n ouders opgehaald te hebben, zondagavond mijn allereerste computer nog eens aangezet. Macintosh SE 1/40. Gekocht bij het Apple Education Center op de Zwijnaardsesteenweg. Niet ver van het UZ. Long gone. Weken heb ik daar popelend van ongeduld op zitten wachten. Het moet het gezegende jaar 1990 zijn geweest.

Hij deed het nog. En het dééd me ook iets, zo in mijn oude documenten zitten snuisteren. Werkjes voor de univ. Hobbyprojectjes. Ik werd er op slag melancholisch van. De tranen sprongen mij plots in de ogen, echt waar. Ik weet nog altijd niet waarom eigenlijk. Drong het opeens tot mij door dat er sindsdien al bijna 16 jaar verstreken waren? Maakte ik onbewust de rekening van de voorbije jaren? Had ik heimwee naar 1990? Of hield ik net slechte herinneringen over aan die tijd? Geen idee. Ik heb dat ding snel uitgezet.

Geen opmerkingen: