26 oktober 2006

Verkeersagressie

Verkeersagressie. Bestond het niet, ik had het uitgevonden. Ik fiets elke dag naar het werk (20 minuten heen en evenveel terug). En niet alleen maar om een fitnessabonnement uit te sparen of als excuus voor een iPod.

Elke dag, behalve op donderdag. Dan gaat W naar de grootouders. De ene week in Merelbeke, de andere in Bottelare. Voor "ons gemak" spraken we een drop-off plaats af. In Zwijnaarde. In de Gestichtstraat. Niet ver van de Broeders van Liefde (nu Sint-Paulus) waar ik de eerste drie jaar van mijn humaniora sleet (néé, niet op Sint-Jozef). Op het eerste zicht een ideale locatie. Aan de autokeuring rij ik de R4 af en over het water er terug op. Vijf minuten later sta ik op het werk. Maar sinds het academiejaar terug gestart is (ik dacht dat al die studenten op kot zaten?) gaat het van kwaad naar erger. Ook vandaag deed ik er weer bijna een kwartier over om de Ringvaart over te steken.

En vanavond moest ik natuurlijk ook met de auto terug naar huis. Geen idee waarom, maar de oprit van de R4 aan de Pintelaan was afgesloten. En zoals alle chauffeurs voor en achter mij, had ik dat te laat gezien. Dus moesten we rechtsomkeer maken om aan de verkeerslichten geduldig onze beurt af te wachten. En dan waren er natuurlijk een paar eikels die het nodig vonden om spook te gaan rijden (*) om zo iedereen de pas af te snijden. Kijk, reed ik nog altijd met mijn oude Jetta, ik was er mij achter geschoten om ze vol in hun gat te rammen. Uiteindelijk deed ik meer dan 20 minuten over nog geen 200 meter. Ik heb veel geduld, maar van zoveel zinloos tijdverlies word ik gewoon woest. Niet alleen omdat ik wist dat oma en W voor een gesloten deur zouden staan. Maar vooral omdat ik er met de fiets al lang was geweest.

(*) Neen, dát is niet ritsen. Want dat kennen ze hier nog altijd niet. Ook vanmorgen was het weer van dat. Ruim een kilometer voor er ingevoegd moest worden ging iedereen braafjes op één rijvak aanschuiven. Wij niet. En dan krijgen we wel eens the look of gaat er een kalf over de middenlijn rijden om mij af te stoppen ("Ik sta hier nu al zo lang, gij gaat mij nu niet voorsteken manneke!"). Netjes in de rij gaan staan, dat hebben de paters er toch maar mooi ingestampt gekregen.

Tags: , , ,

1 opmerking:

Anoniem zei

http://www.appelogen.be/2007/03/22/met-zn-allen-zingen-tegen-verkeersagressie/
mooi initiatief tegen verkeersagressie.