16 oktober 2006

Knip

11 november komt dichterbij en dus passeert de campagnespot van "2015 - De tijd loopt" alsmaar vaker op tv en radio. U weet wel: "Elke 3 seconden sterft een kind een zinloze dood als gevolg van extreme armoede", met die vingerknippende BV's.

Ik kan er ook niks aan doen, maar ik moet dan altijd weer aan dat verhaaltje denken (of het echt is weet ik niet en dat doet er ook niet toe) over Bono die tijdens een concert van U2 even de aandacht vraagt van het publiek en in plaats van met zijn vingers te knippen, in zijn handen klapt. "Bij elke klap, sterft er een kind in Afrika". Waarop een wijsneus hem toeroept: "Stop dan met klappen, kalf!".

Begrijp me niet verkeerd, ik sta helemaal achter de millenniumdoelstellingen en draag de 2015-campagne dan ook een warm hart toe. En ik begrijp trouwens al die neuters niet die na het concert van U2 in het Boudewijnstadion vorig jaar, vonden dat Bono toch te veel aan het "preken" was. Maar liedjes zingen over zijn overleden vader en zielenroerselen allerhande, dat mag natuurlijk wel. Maar over die andere zaken die hem nauw aan het hart liggen, moet hij zijn mond houden? Val ons daar niet mee lastig meneer, entertain ons, want daar hebben we veel geld voor betaald. En het is niet dat het uit de lucht komt vallen. Want het mag dan al geen rebel song geweest zijn, ook toen The Edge nog haar had, stond Bono al met een witte vlag te zwaaien. Neen, die neuters zijn waarschijnlijk ook niet naar 0110 geweest.

Tags: , ,

Geen opmerkingen: