27 september 2006

Paars

Een peiling is maar een peiling natuurlijk. Een erg interessante, dat wel. Maar de échte verkiezingsuitslag zou er op 8 oktober wel eens gans anders kunnen uitzien.

Groen! haalt vooral stemmen weg bij de SP.A. Die kiezers stemmen nu Groen! omdat Frank Beke geen burgemeester meer zal zijn of omdat ze oordelen dat SP.A-Spirit ook wel standhoudt zonder hun stem.

Ter herinnering wat ik enkele dagen geleden schreef. Neen, ik zal niet één van die afvalligen zijn. En morgen hang ik mijn Van Harte Gent-vlag toch nog uit (dat was er gewoon nog niet van gekomen).

Geen wonder dat Bart Somers en co zo zenuwachtig lopen de laatste weken, want deze verkiezingen dreigen écht een ramp te worden voor de VLD. In Gent zou VLD-Vivant 4,1 procent verliezen, SP.A-Spirit stijgt ligt (+ 0,7 %). En dus dreigt paars haar meerderheid te verliezen. En nochtans is zowat elke Gentenaar het er over eens dat deze ploeg de voorbije 6 jaar uitstekend werk heeft verricht (ja, alles kan beter natuurlijk). Weet iedereen eigenlijk wel dat het gemeenteraadsverkiezingen zijn?

En zo wordt Groen! (die met +3,7% het meest stijgt) incontournable in Gent. Want met twee partijen kom je er niet, ook niet met CD&V-N-VA (+3,1). Dat voorakkoord dat Termont, die de VLD-bui al zag hangen en écht geen zin heeft in een tripartite, zou afgesloten hebben met CD&V, zal met deze uitslag wel niet veel meer waard zijn. En dan zou ik ook niet weten waarom paars er niet gewoon groen bijneemt. Want de partij van ridders en nonnen mee aan de macht in mijn stad, no thanks!

En ja, VB gaat er in de peiling licht op achteruit (van 19,5 naar 18,9 procent). Maar dat is nog geen reden om 0110 af te blazen.

Tags: , , , , , , ,

Geen opmerkingen: