07 december 2006

Kerstboodschap

Jammer dat dit bij ons nog altijd geen navolging heeft gekregen. Al sinds 1993 zendt de Britse tv-zender Channel 4 (C4 voor de vrienden) een alternatieve kerstboodschap uit. Zo mochten onder meer Sharon Osbourne, Ali G, de Amerikaanse dominee en burgerrechtenvoorman Jesse Jackson en zelfs The Simpsons, de voorbije jaren weerwerk bieden aan Queen Elizabeth op de BBC.

Dit jaar is het de beurt aan Khadija, een in Zimbabwe geboren Britse vrouw die al tien jaar de niqab draagt. De niqab is een volledige sluier die alleen de ogen onbedekt laat. Een mooi grafiekje met de verschillende hoofddoeken en sluiers die moslimvrouwen dragen, vond ik trouwens hier. Ja, we leren bij.

Nog meer dan in ons land (alhoewel), domineerde het dragen van hoofddoeken en andere religieuze symbolen het voorbije jaar het nieuws in Groot-Brittannië.

Dat er problemen worden gemaakt van volledige sluiers zoals de niqab (en zeker de boerka) kan ik best begrijpen. Maar voor de rest? Van dresscodes word ik lastig, zelfs een beetje opstandig. En dan gaat het nog alleen maar over onnozelheden zoals gala-toestanden (nooit naar toe geweest) en het dragen van een das (ik had er ooit één, een lelijk paars geval dat ik alleen tijdens de mondelinge examens in het eerste jaar van de unief rond mijn nek stropte).

Tags: , , , , ,

Geen opmerkingen: