03 juni 2006

Rolstoelgebruiker

In het programma van de sp.a voor de komende gemeenteraadsverkiezingen lazen we het volgende:

De huidige trolleybussen (lijn 3 Mariakerke –Gentbrugge) moeten vervangen worden door nieuwe toegankelijke voertuigen. Het trolleysysteem zelf moet behouden blijven aangezien deze voor minder hinder zorgen voor de omwonenden.

It's about time! Deze namiddag weer flink gevloekt toen ik W zijn Bugaboo op en af de trolley probeerde te krijgen. En rolstoelgebruikers kunnen er gewoonweg niet op. Bijna een jaar zijn ze uit roulatie geweest. Voor herstelling in Duitsland dacht ik ergens gelezen te hebben. Maar geef mij maar de gewone bussen terug. Dan kan ik alleen met W in de Bugaboo naar de Fnac. Want zonder de hulp van A zou ik dat nu niet durven.

Als je met een kinderwagen op stap bent, sta je er wel eens bij stil wat het moet zijn om je elke dag in een rolstoel te moeten verplaatsen. Om maar één voorbeeld te noemen. Mexx, mijn favoriete klerenwinkel in de Veldstraat. Het begint al aan de deur. Een dorpel van maar liefst 20 centimeter hoog. En de mannenafdeling op de eerste verdieping is alleen bereikbaar via een roltrap. Die alleen maar naar boven gaat. Terug beneden geraak je enkel via een gewone trap. Ze zouden de architect die dat heeft bedacht eens een week in een rolstoel moeten zetten. Of met een baby in een Bugaboo om een broek sturen. Het zal geen Mexx zijn. Rolstoelgebruikers en Bugaboo-ouders, één strijd.

Technorati Tags: , , ,, , ,

Geen opmerkingen: