12 juni 2006

Recht op luiheid

In een reactie op het voorstel van VLD-voorzitter Bart Somers om de werkloosheidsuitkeringen te verhogen en tegelijk te beperken in de tijd, noteerden we vorige week volgende wijze woorden van Roland Duchâtelet, voorzitter van Vivant, in de De Standaard:

"Mensen tegen hun zin laten werken, levert niets op. De samenleving wordt er alleen zuurder van. De realiteit is dat er gewoon niet genoeg werk is voor iedereen. En het heeft geen zin om iemand te verplichten werk te doen dat hij niet ziet zitten. Uit onderzoek blijkt dat nu al driekwart van de werknemers soms tegen zijn zin naar het werk gaat."

Soms ook meer dan soms, ja.

Een basisinkomen voor iedereen, ik heb het altijd wel wat gevonden, dat programmapunt van Vivant. Recht op luiheid, omschreef een prof van mij het ooit eens wat oneerbiedig. In het systeem van Vivant betaalt de overheid iedereen een basisinkomen van 600 euro uit. Daarnaast kan wie die dat wil, zoveel als hij wil bijverdienen. De lasten op arbeid schaft Vivant af om te vervangen door btw-inkomsten. Iedereen freelancer dus. Ja, het lijkt me wel wat.

Want hebben we allemaal niet af en toe zoiets van, wat kunnen mij die extra centen schelen, just give me my day back. Niet werken en toch geld krijgen? Ik hoor de middenstanders al steigeren. Maar dat geld komen we wel in uw winkels uitgeven, dus stil maar. En ja, Vivant is de kartelpartner van VLD. Ik blijf het een interessant gegeven vinden die kartels.

Ja, ik denk daar wel eens over na. En niet alleen als het mooi weer is.

Technorati Tags: , , , , ,

Geen opmerkingen: