17 januari 2007

The Loop

Het kersverse Gentse stadsbestuur zet duidelijk vaart achter The Loop. Nog deze maand moet het ruimtelijk uitvoeringsplan in de gemeenteraad worden goedgekeurd. Wie deze post gemist heeft, we hebben het over de terreinen rond Flanders Expo. Nu nog één grote parking, maar binnenkort moet daar een nieuw stadsdeel verrijzen. Met 300.000 vierkante meter kantoren en winkels. Maar aan de kant van de ringvaart zouden ook mensen gaan wonen (ik hoor ze het nu al uitleggen aan de telefoon: "Na de Ikea, de eerste links, het derde huis.").

Enfin, het moet vooruit gaan. Ikea wil deze zomer nog beginnen bouwen, de opening is voorzien voor begin 2008. Er komt zeker ook een nieuwe bioscoop met acht zalen en één IMAX-scherm. De Decascoop (excuseer, Kinepolis Gent) blijft in Ter Platen dus er komt waarschijnlijk een extra Kinepolis in Gent, al zouden er nog verschillende andere kandidaten zijn om deze bioscoop uit te baten. Verder zijn er ook plannen voor een nieuwe concertzaal en zullen behalve de Ikea ook nog verschillende andere grote detailwinkels (een nieuwe Media Markt?) zich in The Loop vestigen.

"The Loop" is, behalve een belachelijke naam, een verwijzing naar Adolphe Pégoud, die in 1913 als eerste een succesvolle looping maakte op het terrein. Ik herinner mij het vliegveld nog heel goed, trouwens. En vooral die keer toen we uitgenodigd werden om mee te vliegen maar dat om welke reden dan ook (ik stond nochtans te springen) niet gedaan hebben. Straf, want ik heb maar tot mijn vijfde (ja, dat is dus op de kop 30 jaar geleden!) in Sint-Denijs-Westrem gewoond.

Tags: , , ,

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik vooral onthou uit je Blog vandaag is dat de ikea aan Flanders expo er eindelijk komt en dat ie af zal zijn vanaf januari
2008!!! Joepie! Nog 1 jaar geduld alvorens het meisjeswalhalla er is!
Wel spijtig dat ie niet komt aan de Afrikalaan, anders kon ik met de fiets gaan...

Anoniem zei

Ik ging het hier net posten: ik ken iemand die wild zal worden als ze hoort dat de Ikea er over een jaartje al is! :-)

Barton zei

Amaai, ze laten er daar geen gras over groeien in Gent! Een xtra cinema mocht er wel komen want de Decascoop werd toch een beetje te klein hé. En aangezien EXPO nu vlot bereikbaar is per tram is dat een uitstekende plek om een nieuw stadsdeel te beginnnen!

Anoniem zei

Met de fiets naar IKEA, dat zou nog eens een besparing voor mijn portefeuille zijn. Dan kan Mug niet meer met een nieuwe super-afgeprijsde tafel thuiskomen. Want, ja die tafel waar ge met 4 aan kunt zitten, is toch veel te klein voor ons 2 ...

Anoniem zei

Mijn 'vader' had daar een vliegclub (Ghent Flying Club) op die fameuze loop en ik hoop daar ook menige looping gemaakt. Zelf ooit met mijne kop tegen het plafond gesmakt. Maar ja, dat moest allemaal weg voor dat Flanders Expo-gedrocht. Nu krijgt het zelf concurrentie van een andere gedrocht. En... het nieuwste gedrocht wint!
Pascal O.

Anoniem zei

oeps 'hoop' moest heb zijn