Wow. Een vroege Valentijnsboodschap van Steve Jobs voor de Europese consumentenorganisaties en iedereen (*) die denkt dat Apple uit monopolistische overwegingen DRM in de iTunes Store inbouwde (voor een verklarende woordenlijst en de voorgeschiedenis, lees eerst dit bericht van vorige week).
Volgende alinea vat de boodschap mooi samen:
Imagine a world where every online store sells DRM-free music encoded in open licensable formats. In such a world, any player can play music purchased from any store, and any store can sell music which is playable on all players. This is clearly the best alternative for consumers, and Apple would embrace it in a heartbeat. If the big four music companies would license Apple their music without the requirement that it be protected with a DRM, we would switch to selling only DRM-free music on our iTunes store.
No habla inglés? Ook Apple ziet DRM liever verdwijnen. Als het daarvoor van de platenfirma's toestemming krijgt, staat er morgen geen kopieerbeveiliging meer op de muziek in de iTunes Store.
Of de vier grote platenmaatschappijen opgezet zijn met deze boodschap valt nog te bezien. Mijn theorie? Ja, de vier majors laten binnenkort hun muziek zonder enige kopieerbeveiliging door iTunes (en de andere online muziekwinkels) verkopen. Anders zou Jobs met dergelijke boodschap de onderhandelingen met de platenfirma's over de verlenging van de iTunes-contracten nooit durven te hypothekeren. Geen DRM meer op muziekdownloads? Waarom, daarom:
Why would the big four music companies agree to let Apple and others distribute their music without using DRM systems to protect it? The simplest answer is because DRMs haven't worked, and may never work, to halt music piracy. Though the big four music companies require that all their music sold online be protected with DRMs, these same music companies continue to sell billions of CDs a year which contain completely unprotected music. That's right! No DRM system was ever developed for the CD, so all the music distributed on CDs can be easily uploaded to the Internet, then (illegally) downloaded and played on any computer or player.
(*) Die dan natuurlijk vergeten dat toen de iTunes Music Store in april 2003 werd gelanceerd Apple nog geen 700.000 iPods had verkocht. Intussen staat de teller op meer dan 88 miljoen. Dergelijk succes had zelfs Steve Jobs in zijn stoutste dromen niet verwacht.
Tags: Apple, Steve Jobs, Thoughts on Music, iTunes, DRM, platenmaatschappijen, majors, iPod
Geen opmerkingen:
Een reactie posten