08 februari 2007

Wegwerptas

Neen, we hebben het niet over die plastieken koffiebekertjes. "Een zakske?", dat hoor je tegenwoordig niet meer aan de kassa's van de grootwarenhuizen. Volgens de distributiefederatie Fedis worden er vandaag 40 procent minder gratis draagtassen uitgedeeld dan in 2003. 1900 ton plastiek uitgespaard. Eind 2009 wordt gemikt op een vermindering tot 60 procent. Hoera, bravo en doe zo verder!

Minder afval, daar zijn we helemaal voor (maar dat wist u al). Maar er moet mij hieromtrent toch nog iets van het hart. Want wij zijn ook maar gewone mensen en al zeker niet heiliger dan de paus. Normaal doen wij onze grote boodschappen in de Colruyt. En die boodschappen passen mooi in twee plooiboxen. Als we ze niet vergeten meenemen natuurlijk. Als ook de kartonnen dozen die Colruyt aanbiedt (dat spaart hen meteen ook ettelijke containers uit) op zijn, kippen we zonder morren onze kar uit in de koffer.

Maar het gebeurt natuurlijk ook vaak dat we nog snel eens een ander warenhuis binnenspringen. In de GB en de Delhaize krijg je nog een wegwerpzakje als je het vriendelijk vraagt. Onlangs liep ik net voor sluitingstijd nog vlug eens de Carrefour binnen. Ik vroeg en kreeg een zakje. Maar daar moest ik wel voor betalen (10 of 20 cent, ik wil er van af zijn). Hmm. Moest dat geld naar een fonds gaan dat afvalarm winkelen promoot, zou ik daar geen probleem mee hebben (misschien is dat wel zo?). Maar als het in de diepe zakken van de Carrefour verdwijnt zou ik, moest ik niet zo gehaast geweest zijn en niet zo'n zin gehad hebben in die fles wijn, mijn boodschappen, na het maken van een gigantische scène, gewoon op de band hebben laten staan. Volgende keer.

, ,

Geen opmerkingen: