19 februari 2007

Monumentenstrijd

Van een anti-climax gesproken. Niet de Gentse Boekentoren maar de stoomstroopfabriek van Borgloon en Cinema Plaza in Duffel gingen door naar de superfinale. Pardon? Met alle respect, maar een vervallen fabriek en een ordinaire cinemazaal? Zaten wij wel degelijk naar een monumentenstrijd te kijken? Uit protest zapten we meteen naar De Laatste Show en stemmen deden we al zeker niet meer. Uiteindelijk won de stoomstroopfabriek (en da's meteen ook de laatste keer dat ik dat woord uitspreek).

Waren de Gentenaars (en natuurlijk álle boeken- en architectuurlovers) te zegezeker? Is het allemaal de schuld van Nic Balthazar? Hebben de Limburgers echt allemaal twee gsm's? Eén troost, diezelfde Nic Balthazar keert niet met lege handen terug naar Gent. Want van de 1 miljoen euro in de prijzenpot krijgt de winnaar maar de helft (als ze dat al op krijgen). Die andere 500.000 euro wordt verdeeld tussen de "verliezers". Niet evenredig, mag ik hopen.

Tags: , ,

1 opmerking:

Anoniem zei

Hela daar, hier moet ik je toch even tegenspreken hoor. Cinema Plaza een ordinaire cinema-zaal? Een knap staaltje modernistische architectuur zul je bedoelen?
Het hoeft waarschijnlijk niet te verwonderen dat ik daar dus voor gestemd hebt (o schande ;-) Ik ben intussen wel al 12 jaar Gentenaar, maar mijn Antwerpse provinciale roots kan ik roch niet verloochenen...soit, de boekentoren verdient het misschien ook wel, en hoewel Henry Vandevelde ook een Antwerpenaar is en ik dus evengoed op de toren had kunnen stemmen heb ik toch voor Duffel gekozen...Dit namelijk de cinema Roma-zaal in Borgerhout indachtig en de prachtige buurtinitiatieven die eruit zijn voortgevloeid!
You can kill me now...