02 april 2007

Zonder

Vanaf volgende maand biedt EMI, één van de vier grote platenfirma's, haar muziek zonder DRM, voluit Digital Rights Management oftewel kopieerbeveiliging, aan op iTunes. En later ook op de andere online-muziekwinkels. Zoals we in februari al schreven: natuurlijk wist Steve Jobs dat dit er zat aan te komen. Op de persconferentie, deze middag in Londen, kondigde de Apple-baas trouwens aan dat nog voor het eind van dit jaar de helft van alle liedjes op iTunes te koop zal zijn zonder DRM. De kleinere platenlabels en de andere majors (met uitzondering van Warner, waarschijnlijk) zullen dus snel het voorbeeld van EMI volgen.

De DRM-vrije liedjes van EMI gaan op iTunes 1,29 euro kosten maar worden wel in hogere kwaliteit aangeboden. En dat laatste is een geniale zet, want zo kan DRM-loos plots als een feature worden verkocht. Maar niet getreurd, wie niet wakker ligt van DRM blijft gewoon 0,99 euro betalen voor een liedje (en de rest kan zijn eerder aangekochte EMI-liedjes voor 30 eurocent upgraden). En belangrijker, wie een volledig album van één van de artiesten uit de EMI-stal koopt, krijgt dat DRM-vrij én in hogere kwaliteit en betaalt daar geen ene eurocent meer voor. Geniale zet nummer twee, want het feit dat je op iTunes geen volledig album moet kopen is de grote platenfirma's al langer een doorn in het oog.

Ik blijf dus gewoon 0,99 euro betalen voor mijn singles op iTunes. Want ik heb helemaal geen probleem met de kopieerbeveiliging op iTunes. En ik ben benieuwd of we iets zullen merken van die betere geluidskwaliteit van onze op iTunes gekochte albums. Ik betwijfel het, maar je kan mij dan ook bezwaarlijk een audiofiel (kent iemand een betere vertaling voor audiophile?) noemen.

Tags: , , ,

Geen opmerkingen: