04 oktober 2007

Gratis en exclusief

Op 13 oktober in de krantenwinkel: "Shine", de nieuwe cd van Sarah Bettens, gratis en exclusief bij De Morgen. Pas op 2 november ligt het album ook in de platenwinkel. Een "unieke samenwerking" tussen platenmaatschappij Universal Music, Sarah Bettens en De Morgen. "Nooit eerder in België gedaan", klinkt het triomfantelijk in het persbericht.

"We beleven uiterst boeiende tijden in een snel evoluerende muziekmarkt waarin volop geëxperimenteerd wordt met nieuwe vormen voor het verspreiden van muziek", legt Niels Dierckx, marketing directeur van Universal Music België, uit. Dat is natuurlijk gewoon PR-ees voor: "We raken onze cd's aan de straatstenen niet meer kwijt en we zijn stilaan ten einde raad. Omdat De Morgen zo goed is om onze stock op te kopen, halen we dit jaar misschien toch nog onze -ettelijke malen naar beneden bijgestelde- targets".

De downloaders en kopieerders worden met deze actie natuurlijk op hun wenken bediend. "Wij krijgen voor deze cd nooit geziene promotie, via alle kanalen. Dat zal een hype veroorzaken die ook na 13 oktober moet blijven duren", aldus nog Dierckx. Ongetwijfeld, maar niet in de platenwinkel. "Shine" zal de geschiedenis ingaan als de meest gekopieerde cd ooit (toch in ons land). Want waarom zou je van die gratis cd niet snel een paar kopietjes nemen voor vrienden, familie en collega's die niet op tijd in de krantenwinkel zijn geraakt?

Fedis, de Belgische federatie van de distributie, diende prompt klacht in tegen Universal en De Morgen wegens koppelverkoop. Een wanhoopspoging, maar ze slaan in hun reactie wel de nagel op de kop: "Met deze actie wordt de idee gepromoot dat muziek gratis is". Ik weet niet of Fedis ook de Mediamarkt onder haar leden telt, want daar worden ook cd's tegen dumpingprijzen verkocht (1 of 2 euro is natuurlijk niet "gratis" maar wel zo goed als).

Bij Universal wordt benadrukt dat ze de cd niet echt gratis weggeven, want dat De Morgen er voor betaalt. De Standaard becijferde ook hoeveel. Royalties voor Sarah Bettens, copyrights en een vergoeding voor Universal zouden De Morgen een goeie 2 euro per cd kosten. Huh? Wat betaal je in de winkel voor een nieuwe cd? 15 euro? Wie strijkt dan die andere 13 euro op? Toch niet de platenwinkels, want anders zou de Music Mania nog steeds open zijn.

Zelf koop ik al lang geen cd's meer. Ik koop mijn muziek op iTunes en betaal daar een eerlijke prijs voor (9,99 euro voor een album, 0,99 cent voor een nummer). Ik hoef niet meer te investeren in extra cd-rekken en mijn muziek komt zonder omwegen op mijn iPod terecht. En ik koop meer muziek dan vroeger, veel meer. Net Universal zegde recent haar contract met Apple op en kan dus op elk moment haar catalogus van iTunes halen. Waarom weten we niet, misschien omdat Apple blijft vasthouden aan een vaste prijs en omdat Universal geen zin heeft om haar muziek zonder kopieerbeveiliging aan te bieden op de online-winkel. Of, en dit is nog het meest waarschijnlijke, omdat iTunes een beetje te groot aan het worden is.

Het zal Sarah Bettens natuurlijk allemaal worst wezen. 120.000 verkochte exemplaren! Op één enkele dag! Instant platina (of een andere edelmetaal)! En als slechts een paar procent van de lezers van De Morgen straks ook een duur ticket voor een van haar concerten koopt, passeert ze nog eens langs de kassa.

Tags: , , ,

2 opmerkingen:

Anoniem zei

en toch zal ik een exemplaar van de morgen kopen. De gazet steek in de houtkachel, want ons chauffage geraakt maar niet geinstalleerd. En de cd steek in de player van mijn auto. En natuurlijk bespaar ik veel centjes, voor een album dat ik zowiezo zou kopen om een "familie-lid" te steunen.

Anoniem zei

Ik blijf een fervent cd-koper. Niet dat ik zoveel cd's per maand koop, maar misschien wel zo'n 20 per jaar.
Ik zou het héél jammer vinden wanneer ze zouden verdwijnen, want ik hou van het artwork van het hoesje! Zalig om zo af en toe eens je cd's te overlopen in je kast!
Dat ruikt naar nostalgie, en ik ben er trots op. Ik kan dan ook in alle eerlijkheid zeggen dat ik nog nooit een nummer gedownload heb!
I-tunes en stuff, het zegt me allemaal niets...ik ben to-taal niet mee met die zgn. nieuwe media, leve de vinylplaat en de cd;--)
Nu het toch over muziek gaat: hier toch even reclame maken voor het titelloze debuut van The Violent Husbands: te verkrijgen bij de platenboer of te downloaden op i-tunes! :-)

De actie van Sarah Bettens begrijp ik ergens wel, het brengt totaal niet meer op om je cd te verkopen, dus kan je er beter maae wat rucht-
baarheid aan geven en dan geld opstrijken met de concerten! Slim gezien.
Wanneer je hoort dat er ergens een nieuw album van een of andere artiest gelekt is op het internet is dit vaak ook een bewuste actie van de artiest of de platenfirma!

Hoewel het de realiteit is, vind ik het ziek dat veel mensen tegenwoordig niet meer bereid zijn om te betalen voor muziek. Kijk naar de generatie van de huidige 18-jarigen...

Zo kan ik nog uren doorgaan, maar deze bomma laat het hier maar bij;-)

ciao