24 oktober 2007

De laatste

"Manufacturing Dissent: Uncovering Michael Moore", de laatste film van mijn filmfestival bleek de minst goeie. Misschien wel omdat ik bij deze film echt wel de ondertiteling miste.

In "Manufacturing Dissent" richten de Canadese documentairemakers Melnyk en Caine de lens op Michael Moore, een van de pioniers van de heropleving van de documentairefilm en altijd op zoek naar schandalen. De film is een analyse van Moores onderzoeksmethodes door twee zelfverklaarde 'progressieve liberalen'.

Dat Michael Moore een egotripper en een geldwolf is en vaak een loopje neemt met de journalistieke deontologie? Tell me something i don't already know. Ik werd op mijn wenken bediend. Zo leerde ik dat Michael Moore in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000 actief campagne voerde voor Ralph Nader en zijn Green Party. De derde hond die Al Gore waarschijnlijk het presidentschap koste. Iets wat, zo suggereerde de documentaire, Moore niet slecht uitkwam. Want zonder George Bush in het Witte Huis geen "Fahrenheit 9/11" en geen Gouden Palm natuurlijk.

"Manufacturing Dissent" focust voornamelijk op Moores eerste film, "Roger & Me" (1989), waarin hij tevergeefs General Motors-baas Roger Smith probeert te strikken voor een interview over het sociale bloedbad na de sluiting van de GM-fabriek in Flint, Michigan. Maar Moore sprak destijds wél met Smith (twee keer zelfs) en in "Manufacturing" worden uitgeschreven versies van die interviews getoond. Ook de scène uit "Bowling for Columbine", waarin Moore een jachtgeweer cadeau krijgt bij het openen van een nieuwe bankrekening, blijkt nog geen klein beetje in scène gezet.

Iets om in het achterhoofd te houden wanneer we naar "Sicko" gaan kijken. Moeten we nu het kind met het badwater weggooien? Zeker niet. Want zoals Steven De Foer schreef in De Standaard:

Maar zijn boodschappen zijn in de eindafrekening juist en rechtvaardig: gigantische autobedrijven gaan over lijken, de Amerikaanse obsessie met wapens leidt tot excessieve moordcijfers, de buitenlandpolitiek van George W. Bush is incompetent en immoreel en het Amerikaanse gezondheidsbeleid laat veel zieke burgers creperen.

Tags: , , ,

Geen opmerkingen: