26 november 2008

Weg met de kassei

Martine De Regge, onze schepen van Openbare Werken, heeft een 40-puntenplan klaar voor betere openbare werken in Gent. Een extra mobiele ploeg die kleine problemen binnen de week oplost, specifieke omleidingen voor fietsers en voetgangers en een website waarop informatie over alle werken wordt gebundeld. Klinkt goed!

Nog belangrijker vind ik de strijd tegen de kassei. Natuurlijk, het heeft wel iets die kasseien in de historische kern. Maar daarbuiten? Weg ermee! Ik rij er mijn fiets op kapot en telkens er hier voor de deur wat zwaarder vervoer passeert, davert ons huis op zijn grondvesten. Ik kon dan ook mijn ogen niet geloven toen ik las dat de rechter, na een klacht van enkele buurtbewoners, de wegenwerken in de Londenstraat en Voorhavenlaan had laten stillegen omdat de kasseien zogezegd deel zouden uitmaken van een beschermd stadsgezicht. Gelukkig besliste een andere rechter eerder deze week dat er geen sprake is van "hoogdringendheid" waardoor de aannemer meteen kan beginnen met asfalteren. En dan zullen we niet langer met moddervoeten terugkeren van een bezoekje aan zus. (Er loopt nog een procedure bij de Raad van State dus deze saga is nog niet ten einde.)

Over openbare werken gesproken, ik denk dat ik eens bij mevrouw de schepen ga informeren wanneer onze Peerstraat nu eindelijk onder handen wordt genomen. Ik keek raar op toen een een paar maand geleden de Wielewaalstraat heraangelegd werd. Ja, die verkeerde in een al even slechte staat als de Peerstraat maar krijgt lang niet zoveel (sluip)verkeer te slikken. Eigen straat eerst, jawel.

Tags: , , , ,

Geen opmerkingen: