24 november 2008

Londen (slot)

Tot slot nog een paar dingen die me zijn opgevallen in Londen. In willekeurige volgorde.

Hoe zat dat nu ook al weer met die congestion charge? Veel lijkt het niet te helpen want Westbourne Terrace, waar ik op hotel zat, klonk al vanaf 6 uur 's ochtends als de E40. Dat er in mijn kamer een verweerd raam met enkel glas (en zeggen dat dit een viersterrenhotel was) zat, hielp natuurlijk niet. De oordopjes die ik de tweede dag gekocht heb gelukkig wel.

Bij ons moet je al goed zoeken om er nog één te vinden, maar in Londen doen de internetcafés blijkbaar nog altijd goede zaken. Ze zijn talrijk en ze zitten op elk uur van de dag vol. Vreemd, kost internet in Londen dan zoveel meer dan bij ons?

Overal hangen camera's. Je ziet ze eerst niet, want ze hangen buiten beeld. Maar als je even met je hoofd in de wolken loopt, zie je ze plots overal rondzwiepen. Op hoge, zwarte palen. Na de terreuraanslagen van 2005 moeten ze de Londenaars waarschijnlijk een veiliger gevoel geven. Maar de tienermoorden hebben ze alvast niet kunnen verhinderen.

Een miljoenenstad zonder bedelaars, het bestaat. Want ik heb er in Londen geen enkele gezien. Natuurlijk heb ik maar een klein stukje Londen gezien. Maar je zou toch denken dat je er in de drukste winkelstraat van de stad toch op zijn minst een paar zou tegengekomen. "Dan worden ze verjaagd door de politie", merkte A op. Misschien, maar de Olympische Spelen zijn nog veraf en veel blauw (euh, zwart) heb ik in Oxford Street ook al niet gezien.

Wil dat zeggen dat je in Londen ongestoord op straat kan wandelen? Neen. Want er woedt blijkbaar een hevige concurrentiestrijd tussen de gratis kranten. De plaatselijke Metro vind je zoals bij ons in de stations. Aan de in- en uitgangen van de metrostations en om de 100 meter in de winkelstraten proberen (over)ijverige verdelers van London Lite en The London Paper je een exemplaar van hun krant in de handen te duwen. "But it's free!", roepen ze uit als je hen vriendelijk afwimpelt. Kan wel zijn, maar ik heb uw vod deze morgen al in minder dan een minuut uitgelezen.

Tags: , , , , , ,

Geen opmerkingen: