04 januari 2008

Monsieur Croquette

Als Miami Vice-fan kan ik best leven met mijn nieuwe bijnaam die ik aan oudejaarsavond overhield. Omdat ik -u had het natuurlijk al lang geraden- voor de huisgemaakte kroketten had gezorgd. Ongetwijfeld beginnersgeluk maar ze waren wel perfect. Toch zeker wat de vorm betreft, zowel voor als na het bakken. Zelf vond ik dat ze iets pittiger mochten smaken, maar volgens de andere tafelgenoten smaken huisgemaakte kroketten nu eenmaal zo. Moeilijk is dat niet, zelf kroketten maken. En al zeker niet met het recept uit "De basis" van Homarus. Maar wel véél werk.

Neen, voor ons nooit meer "gourmet" of -nog erger- fondue op oudejaarsavond. De succesformule van vorig jaar werd dus gewoon herhaald.

Die kroketten werden geserveerd met een uitgebreide krans van wintergroenten en een côte à l'os van 1,8 kg (voorwaar, een prachtig stuk vlees), perfect gebakken op de barbecue (de weergoden waren ons bijzonder gunstig gezind). Daarvoor hadden we ons al tegoed gedaan aan een reeks exquise hapjes, van mosselen (heerlijk klaargemaakt op de barbecue), over kreeftencocktail, tot geglaceerde oesters met champagnesaus. Afgesloten werd er met sabayon met Leffe, koffie en een dessertbordje.

Ik ben 2008 nu al beu, dat het maar vlug weer oudejaarsavond is.

Tags: , ,

Geen opmerkingen: