27 september 2007

The Film That Started It All

Nog 12 keer slapen en dat is het zover: het 34ste Filmfestival Gent! Van 9 tot en met 20 oktober worden op het festival 140 langspeelfilms en 48 kortfilms vertoond. Met minder dan 200 films slankt het festival dit jaar dus een beetje af, maar niemand die daarom treurt.

Bij het doorbladeren van de programmagids, die vanavond op de mat lag, sprongen mij meteen twee zaken in het oog. Goed en slecht nieuws. Eerst het slechte. Fnac is blijkbaar geen partner meer van het festival. Geen festivalkassa in de winkel in de Veldstraat en geen korting meer voor Fnac-leden. Awoert! Dat was dus wel één van de redenen waarom ik mij destijds een Fnac-kaart had aangeschaft. Alleen nog korting voor jongeren (-26), werkzoekenden, 55-plussers (bless them, maar laat ons wel wezen, zij hoeven niet op een euro te kijken) en Fortis bankkaarthouders en Knack Clubkaarthouders. Voor een paar euro's gaan we natuurlijk niet van bank veranderen en oud papier hebben we al genoeg. Dus moeten we dit jaar noodgedwongen de volle pot betalen, 1 euro meer voor de middagvoorstellingen en anderhalve euro voor de vertoningen na 18 uur.

Enfin, nu het goede nieuws. Binnenkort op DVD maar tijdens het festival eenmalig (weliswaar twee voorstellingen) op het grote scherm: Blade Runner: The Final Cut (trailer)! Nieuwe montage, bijgewerkte special effects, opgepoetst Dolby-geluid en een digitale print. Dé ultieme heruitgave van de sciencefictionklassieker uit 1982, quoi. "The Film That Started It All". Regisseur Ridley Scott is naar eigen zeggen eindelijk tevreden met het resultaat. Er werd al járen gespeculeerd over deze nieuwe versie. Drie jaar geleden deed ik in blijde verwachting zelfs al mijn DVD met de Director's Cut (1992) van de hand. Pas toen de 25ste verjaardag van de film angstvallig dichterbij kwam, maakte Scott eindelijk werk van zijn Final Cut. Ik heb mijn ticket al besteld. Zonder korting.

Tags: , , ,

Geen opmerkingen: