17 september 2007

8 procent

8 procent. Zoveel kans hebben fietsende pendelaars op een nat pak. Deze morgen waren we de regen voor, maar vanavond hadden we prijs. Een beetje motregen, daar kunnen we wel tegen. Dat élk verkeerslicht vlak voor mijn neus op rood sprong, ergerde me veel meer. Want ik was -voor niks, bleek later- gehaast.

8 procent. Het is één van de argumenten waarmee ze in Brussel de mensen op de fiets proberen te krijgen. Voorlopig enkel op vrijdag. Friday Bikeday. Het is een begin natuurlijk.

Het regent in ons land echt wel minder dan je zou denken. Dat had ik al eens gelezen. Op de website van onze weerman Frank Deboosere. Sinds 2005 fietst Frank ook dagelijks naar het werk. 20 kilometer heen en evenveel terug. Over een heuvelig parcours. Slik. Daarmee vergeleken is ons traject (heen en terug iets meer dan 12 kilometer) natuurlijk peanuts.

Wie dagelijks naar het werk fietst, verwerft niet alleen een betere conditie, maar voelt zich ook psychisch beter, las ik in mijn weekendkrant. Dat besluit Bas de Geus, kinesist en docent lichamelijke opvoeding aan de VUB, in zijn doctoraatsonderzoek.

Tijdens het fietsen gaat de stress eruit, men neemt frisse lucht op, staat niet in de file en komt met een fris hoofd thuis.

Ik mag er niet aan denken met welk hoofd ik anders thuis zou komen.

Naar school, naar de universiteit en naar het werk. Ik heb altijd gefietst. Dagelijks of toch zo goed als. Intussen al meer dan 23 jaar. Ik zou het niet meer kunnen missen. Ja, het beperkt mijn kansen op de arbeidsmarkt enigszins. Maar ach, een mens kan niet alles hebben.

Tags: ,

Geen opmerkingen: