27 juli 2007

Filobus

Wat stond daar vorige week te blinken aan onze bushalte? Een splinternieuwe trolleybus!

Niks te vroeg want de huidige trolleys (in dienst sinds 1989) zijn oud en versleten en bijzonder ontoegankelijk. Trouwens, eind dit jaar zullen in Gent de bussen tijdens het weekend de klok rond rijden en komen er ook meer trams en trolleys. Op lijn 3 zal er dan om de vijf minuten een trolley rijden. Waarschijnlijk moet de trolleyvloot dan sowieso uitgebreid worden (alhoewel, er werden destijds 20 trolleys aangekocht waarvan er maar tien tot twaalf iedere dag rijden).

Maar toen ik dichterbij kwam, zag ik dat deze nieuwe bus niet bestemd was voor Gent maar voor het Italiaanse Genua. De krantenarchieven leren mij dat het niet de eerste keer is dat busconstructeur Van Hool nieuwe trolleys voor andere Europese steden (Athene, bijvoorbeeld) uittest in Gent.

We leren nog wel meer uit die archieven. Is het u ook al opgevallen dat er in Gent een tram 1, 2 (lijn 2 met de trams 21 en 22 naar Zwijnaarde) en 4 rijdt? Maar dus geen tram 3? Ooit was die er wel en hij reed op het traject van de huidige trolleybus. Maar in de jaren zestig waren er plannen voor -hou u vast- een semi-ondergrondse metrolijn. De tramsporen werden verwijderd maar de metro is er helaas nooit gekomen. De bedrading was wel gebleven en daar maken de trolleys dus nog steeds gebruik van.

En, nu ik er over nadenk, het is al lang geleden dat ik nog een trolley heb zien rijden op lijn 3. Waarschijnlijk het gevolg van de werken aan de Dendermondsesteenweg. Toen de Steendam en de Dampoortstraat heraangelegd werden, moesten de trolleys ook al eens noodgedwongen anderhalf jaar op stal. Ik ben benieuwd of we de oude trolleys ooit nog zullen terugzien.

[Update: ik was natuurlijk vergeten dat de trolleys altijd op stal moeten tijdens de Gentse Feesten. Ze rijden dus nog wel degelijk, weliswaar maar tot aan de Dampoort.]

Tags: , ,

1 opmerking:

Unknown zei

Zo zijn er in Antwerpen heel wat tunnels die nog steeds niet worden gebruikt, maar dus wel voorzien zijn voor de pre-metro.