19 april 2006

Groen

Ik fiets zowat alle dagen naar het werk, een dikke 20 minuten heen, 20 terug. Ook als het eens wat minder weer is. A fietst en spoort naar het werk. Als de winkeljuffrouw vraagt of ik een zakske moet hebben, antwoord ik steevast vrolijk "Niet nodig!". Het toilet spoelen we door met regenwater. Voor de was en de plas gebruiken wij bijna uitsluitend producten van Ecover. Spa komt hier enkel in glazen flessen binnen. Voor W kozen we resoluut voor wasbare katoenen luiers. Ja, ik denk wel dat wij behoorlijk groen zijn en doen.

Maar van sommige voorstellen van milieuorganisaties sla ik echt groen uit. Zo wil het Gents MilieuFront (zie "Zuurstof voor Gent") het aantal gratis beurten in de Gentse containerparken terugbrengen van 24 naar 6. Want 24 beurten, dat is niet goed voor de afvalpreventie, meneer. Pardon? Kijk, als ik zo'n dingen hoor dan schieten er allerlei vuile woorden door mijn hoofd. Die ik hier niet zal herhalen omdat ik mij in de meeste andere voorstellen van het milieufront wél kan vinden. Ik stel voor dat die mannen eens een kijkje gaat nemen in Merelbeke, my old hometown. Aan tafel bij de (schoon)familie hoor ik nu al weken klaagverhalen over het containerpark daar. Dat nu niet meer gratis is en waar een belachelijk systeem (really!) werd ingevoerd met een weegbrug. En dat er al terug flink gesluikstort wordt. Neen, je lost het afvalprobleem niet op door het mensen moeilijker te maken hun afval kwijt te kunnen. En net nu het in Gent wat beter gaat met dat sluikstorten, zou dit echt wel een dwaze maatregel zijn. Eentje die de Gentse politieke partijen, wat mij betreft niet moeten overnemen.

Technorati Tags: , , , , ,

Geen opmerkingen: