15 september 2008

In de ban van de ring

Er was veel volk, gisteren op Gent Fietst. Geweldig veel volk. Toch zeker voor "In de ban van de ring", de fietslus waarvoor de kleine binnenring (eventjes) autovrij werd gemaakt. Gent, wild van fietsen, het is duidelijk niet een zomaar uit de lucht gegrepen slogan.

Het was iets na vijf uur toen wij vanuit onze Peerstraat de ring op reden. Ik vermoed dat we ergens midden in het peloton zaten. Want telkens ik recht op de trappers ging staan, zag ik zowel voor als achter mij een eindeloze sliert fietsers. Een uniek en oogverblindend zicht. Oogverblindend, want de stralende nazomerzon deed al die duizenden stalen rossen schitteren (lyrisch genoeg, zo?).

Telkens we voet aan de grond moesten zetten, bedacht ik dat een spits met alleen maar fietsers er waarschijnlijk niet echt anders zou uitzien. Fietsfiles, in China kennen ze dat al veel langer en gisteren hebben we het fenomeen ook in Gent geïntroduceerd.

Een autoloze zondag in Gent? Mij niet gelaten, maar "In de ban van de ring" was in ieder geval een meer dan waardig alternatief.

Tags: , ,

Geen opmerkingen: