28 maart 2006

Shoplifting

Koppen op één vanavond. Over winkeldiefstallen. Een plaag, meneer. Anderzijds bezorgt het wel een hoop mensen werk. Winkeldetectives, securityagenten, beveiligingsexperts, the lot. Wist je dat ze in de Mediamarkt een heuse controlekamer hebben waar iemand full-time met allerlei bewegende camera's ieder zich wat verdacht gedragend individu in de gaten houdt? De volgende keer toch maar even zwaaien. Schrijnende toestanden. Vader die dvd pikt voor z'n zoontje wordt gesnapt en mag het, waar zoonlief bijstaat, gaan uitleggen aan de security. In de Carrefour zit er tegenwoordig zelfs in de voorverpakte rosbief een beveiliging. Want rosbief is blijkbaar erg gegeerd. "Terwijl vroeger gestolen werd voor de luxe of de kick, gebeurt dat nu meer en meer uit noodzaak. Om te overleven", vertelt een mevrouw van een bewakingsfirma. No kidding.

Dit allemaal maar om te zeggen dat ik vanavond op weg was naar de Mediamarkt. Op weg, want ik ben er dus niet geraakt. Ik was nog niet aan het eind van de Gasmeterlaan toen ik telefoon kreeg van A met het heugelijke nieuws dat ik zonder Bancontact-kaart op stap was. Die had ze vrijdag even geleend. Oeps, vergeten. En aan mijn VISA-kaart heb ik sinds begin dit jaar niks meer nu je overal de code nodig hebt. En die ben ik natuurlijk kwijt. En dat ik al weken, wat zeg ik, máánden, probeer in de bank te geraken daarvoor. Kan ik dan meteen ook mijn nieuwe bankkaart afhalen. Als die intussen al niet opnieuw is verlopen natuurlijk.

Ah, dan halen we donderdag in de Fnac wel onze schade in tijdens de eerste "speciale privéverkoop voor leden". Kortingen tot 80% op boeken, tot 60% op cd's en dvd's en tot 80% op technische producten. "Op een selectie van nieuwe producten uit vorige reeksen". Ik weet niet goed wat ik me daar bij moet voorstellen, maar ik ben benieuwd.

Update: Pfff. Laat ons zeggen dat ik blij was dat ik niet van ver moest komen. Bakken met brol, (te) veel volk en jawel, een paar flink afgeprijsde plasma en LCD-tv's. Maar daar was ik niet voor gekomen. En de rest van de winkel was gesloten, dus ik mag zaterdag nog eens terug om dat boek dat ik besteld had op te halen.

Technorati Tags: , , , , ,

Geen opmerkingen: