30 maart 2006

Goedgelovig

Om de zoveel maanden is het prijs. Dan vind ik 's ochtends (het tijdstip is eigenlijk niet zo relevant) tien (het aantal ook niet) dezelfde mails in mijn inbox. Met de oproep die zo ver mogelijk door te sturen. Dat er dan per mail een bedrag zal gestort worden op rekening van één of ander goed doel. Of dat ik een Nokia gsm zal thuis gestuurd krijgen met de groeten van Bill Gates. En andere onzin. Zo heb ik de voorbije dagen al verschillende keren een vreselijke foto van een zwaar verbrand kindje in mijn mailbox gevonden. "Er moeten meerdere operaties plaatsvinden om dit kindje te kunnen helpen. Stuur deze foto aub door naar alle mensen in uw adressenbestand. Per mail krijgen de ouders (die niet in de mogelijkheid zijn om deze operaties te betalen) 0.03 euro", zo lezen we. Neen, wie dat zal betalen en belangrijker, hoe dat dan in zijn werk zou gaan, staat er niet bij natuurlijk.

Lang geleden kreeg ik van A ook eens zo'n mail. Lang, lang geleden was dat. Want behalve mailen deed ik toen nog niets anders met A. Het was een mail over een ziek kindje, the usual dus. Ik meteen antwoorden dat dat zever was, en zo. Waarop ik dan prompt een erg verontwaardigde mail terugkreeg. Hoe ik dat kon weten. En of ik dan niet van zieke kindjes hield. En baat het niet, dan schaadt het toch ook niet. Gelukkig was er over die bewuste kettingmail iets verschenen op een of andere website. En zie, 8 jaar later mail ik (onder andere) nog steeds met A. Maar zulke mails krijg ik van haar niet meer.

Technorati Tags: ,

2 opmerkingen:

Barton zei

Vandaag kreeg ik een mail binnen in diezelfde aard. Ik zou een ipod ontvangen als ik de mail doorstuurde naar al m'n contacten. Helaas pindakaas, ik heb al een ipod! Dus hoefde ik niet mee te doen, joepie! Hetzelfde scenario met een fles champagne komt ook voor. Gelukkig krijg ik (nog) geen zieke kindjes in m'n inbox.

Anoniem zei

Het is een echte plaag soms. Meestal sta ik daar vrij sceptisch tegenover. Ik zoek dan een beetje het internet af naar de firma waarvan sprake of de namen van die personen en dan blijkt dat het om een hoax gaat. En dan kunt ge met een gerust hart de mail verwijderen :-)