30 december 2008

Van Rompuy I

Hoera! We hebben een nieuwe regering! De derde al dit jaar en ik durf er om wedden dat ook deze geen al te lang leven beschoren zal zijn. Zeker niet nadat Inge Vervotte vandaag drie staven dynamiet onder Van Rompuy I legde:

Na het ontslag van de regering heb ik intern duidelijk gemaakt dat opnieuw in een regering stappen tot 2011, waarbij enkel Yves Leterme en Jo Vandeurzen vervangen worden, voor mij niet verdedigbaar is. Zij hebben hun verantwoordelijkheid genomen omdat ze van oordeel zijn dat verdachtmakingen aan hun adres, onverenigbaar zijn met bestuursverantwoordelijkheid.

Zij hebben in eer en geweten gehandeld, maar ik kan er geen vrede mee nemen dat enkel de CD&V-ministers deze houding aannemen. Iemand doorschuiven naar het voorzitterschap van de Kamer hoort daar niet bij. Iedere partij is uiteraard verantwoordelijk voor de mensen die zij naar voren schuift, maar de premier is verantwoordelijk voor een hele ploeg. En die ploeg moet geloofwaardig zijn.

En -je zal het me niet vaak horen zeggen- ze heeft natuurlijk overschot van gelijk. Patrick Dewael werd handig naar het Kamervoorzitterschap geƫvacueerd (we moesten eens lachen toen De Gucht vanavond in Terzake verkondigde dat het voor zijn partij niet om de postjes draait). En ook al doet Didier Reynders -wiens arrogante blik mij danig op de zenuwen begint te werken- nog altijd alsof zijn neus bloedt, wij zijn het nog niet vergeten.

Bon, de tafeldansers zijn weg. Maar voor hoelang? We wensen Van Rompuy veel succes. Hij zal het kunnen gebruiken.

Tags: ,

Geen opmerkingen: