De noodlijdende Amerikaanse auto-industrie vraagt 34 miljard dollar noodhulp aan de overheid. Anders dreigt een sociaal bloedbad zonder voorgaande en zou zelfs het instituut General Motors de boeken mogen sluiten. En als het regent in Washington dan druppelt het in Berlijn. Via Günter Verheugen, de Europese Commissaris voor Industriebeleid, dringt de Duitse kanselier Angela Merkel aan op compensaties voor de Europese (jawel, zolang de Duitse maar eerst langs de kassa mogen passeren) autobouwers.
De crash van de auto-industrie komt niet onverwacht en de huidige kredietcrisis is slechts de druppel die de emmer deed overlopen. De Detroit Three (Ford, Chrysler en GM) zitten al veel langer dan vandaag in slechte papieren. En dichter bij huis: de ene lastenverlaging op ploegenarbeid is nog niet koud of de in ons land actieve autofabrikanten zijn alweer druk aan het lobbyen voor een volgende. Niet dat dit al één job heeft gered.
Ze hebben het natuurlijk vooral aan zichzelf te danken. Het wordt tijd dat die autobouwers eens stoppen met alleen auto's voor zichzelf (en die spoiled brats van Top Gear) te ontwerpen. De Volkswagen Touareg en het feit dat de Europese autoindustrie in opstand komt tegen een geplande beperking van de CO2-uitstoot van -ocharme- 130 gram CO2 per km, zijn daar waarschijnlijk de meest schrijnende voorbeelden van. Probeer eens de innovaties van de autoindustrie van de laatste 15 jaar op te sommen. Airbag, GPS, airco, elektrisch verwarmde buitenspiegels, ... laat mij niet lachen.
Wij sluiten ons dus volmondig aan bij de goede raad van Michael Moore. Innoveren of creperen. Hoe dan ook, weer of -zoals vanavond- geen weer, wij blijven zelf trappen.
Tags: autoindustrie, 34 miljard dollar, innoveren, creperen, Michael Moore
2 opmerkingen:
euhm voor ne mens die bijna elke dag een half op de baan is (behalve nu effe niet) is een comfortabele wagen een graag gezien item. Verwarmde buitenspiegels, dimmende achteruitkijkspiegel, airco, ... Allemaal aanwezig in mijn wagen, en ik ben er dankbaar voor.
Wat in ons land wel is mag gebeuren, is het bekijken van de lonen en de loonlasten van de mannen die de wagens bouwen. Vooral daar is iets mis mee
Bwa er is een hele golf (oa letterlijk de Golf) aan hybride motors op komst dus dat er niets innoveert op de automarkt is toch wel straf uitgedrukt hoor.
Een reactie posten