03 december 2008

Ongewenst

Ik zag hem vanavond nog net de hoek om wandelen. De reclamebezorger van de Druivenrank, een soortement supermarkt hier wat verderop. De man kan blijkbaar niet lezen want er kleeft wel degelijk een "Geen reclamedrukwerk"-sticker op onze voordeur. Ook de Gentse pizzaboeren hebben blijkbaar alleen maar ongeletterd personeel in dienst.

Lang zal dat niet meer duren. In het nieuwe politiereglement van de Stad Gent staat uitdrukkelijk dat het verboden is om ongeadresseerd reclamedrukwerk te bezorgen bij mensen die expliciet laten weten dat ze dat niet willen. Wie -de verantwoordelijke uitgever van het drukwerk- het verbod aan zijn laars lapt, riskeert een administratieve boete van 60 euro. Per brievenbus.

Maar het moet gezegd, de laatste tijd valt het wel mee met die ongewenste reclame. We krijgen evenwel steeds meer geadresseerd reclamedrukwerk in de bus. A bestelt af en toe eens iets voor de jongens bij La Redoute en ik erger mij blauw aan al die catalogussen en speciale promoties die ik hier bijna wekelijks op de mat vind.

Enkele maanden geleden pakte de Post uit met -hou u vast- geadresseerd reclamedrukwerk op maat (Select Post heet die "dienst"). Na het invullen van een ruim tien pagina's tellende vragenlijst over onze gewoontes, levensstijl en interesses zouden we voortaan reclame op maat ontvangen. Alsof we daar zaten op te wachten. Die vragenlijst werd natuurlijk meteen verticaal geklasseerd in de papiermand. Tot tweemaal toe stuurden ze hem nog eens op. Dat dit aanbod toch te mooi om waar te zijn was en dat we dit waarschijnlijk gewoon vergeten terug te sturen waren? Ik mag er niet aan denken hoeveel mensen daar wél ingetrapt zijn.

Tags: ,

Geen opmerkingen: