06 augustus 2008

Pestage (bis)

Het is niet dat ik niet wil betalen om gebruik te maken van de Franse wegen. Komt er trouwens nog iets van dat Belgische wegenvignet? Ik stel voor dat we het eerst invoeren voor de Fransen (niet dat die zo talrijk zijn op onze wegen).

Het Franse systeem werkt niet, dat hebben we vorige zaterdag aan den lijve ondervonden. Er stond op zwarte zaterdag maar liefst 700 kilometer file op de Franse wegen, een nieuw record. Maar hoeveel procent daarvan werd veroorzaakt door de péages? Op ons traject alvast honderd. Daar word je boos van. Ik heb dan ook erg mijn best moeten doen om die péage-bediendes (allemaal jobstudenten, waarschijnlijk) niet -in mijn allerslechtste Frans- de huid vol te schelden. Maar bij de péage van Cottévrard hebben we, samen met verschillende andere gaargekookte automobilisten, wel klacht ingediend (lees: A heeft een daarvoor bestemd formulier ingevuld dat waarschijnlijk nu al op de stapel oud papier is beland).

Stel: u reist per trein van A naar B. De trein rijdt aan 300 kilometer per uur. Maar om de 100 kilometer moet u uitstappen om een nieuw ticket te kopen. En neen, de trein wacht niet. Compleet belachelijk toch? Misschien komt het er ooit nog van als Sarkozy na de autosnelwegen ook nog het spoor privatiseert (neen, hij is dat niet plan).

Ook al hadden we het daar in Bretagne voor het tweede jaar op rij geweldig naar onze zin, volgend jaar vliegen we over Frankrijk heen of rijden we er in een grote boog omheen.

Tags: , , ,

Geen opmerkingen: