28 november 2007

Hoofddoek

Elke keer ik het woord hoofddoek hoor -behoorlijk veel de voorbije dagen- moet ik aan die anekdote denken van mama die in de normaalschool tijdens de mis de kapjes van de nonnen aan elkaar knoopte. Wat is daar nu aan, hoor ik u denken. Niks, tot ze te communie gingen. Snok!

Met een nipte (26 tegen 23) wisselmeerderheid (Open VLD, CD&V en Vlaams Belang tegen SP.A, Spirit en Groen!) keurde de Gentse gemeenteraad maandagavond het voorstel van Open VLD goed om het dragen van religieuze, ideologische en levensbeschouwelijke symbolen door stadspersoneel dat in contact komt met het publiek, te verbieden. Een hoofddoekenverbod dus, want over welke andere symbolen zou het gaan?

Zoals ik al eerder schreef, hoofddoeken storen mij niet. Wat haalt zo'n verbod nu uit? Behalve dan dat Vlaams Belang zich nog eens in de kijker kan werken. Hoe zal dit in de praktijk worden omgezet? Er werken in Gent maar drie vrouwen met een hoofddoek aan een loket. En hoe wordt een "publieke functie" precies gedefinieerd? Wil dat zeggen dat B, een van de kinderverzorgsters van W & S, haar hoofddoek niet meer mag dragen?

Ik hoorde Mathias De Clercq, naar verluidt de toekomst van de Open-VLD, op het journaal verklaren dat hij het toch wat ongemakkelijk vond om samen met het Vlaams Belang te stemmen. Daar had je dan maar wat vroeger moeten aan denken, kieken.

Zuster Monica Van Kerrebroeck kreeg van de oranje ridder de toelating om zich bij de stemming te onthouden. Maar twee andere CD&V-ers, Anne Martens ("Met tranen in de ogen", volgens De Standaard) en Paul Goossens, werden wel verplicht tegen hun geweten te stemmen. Al heeft niemand in hun plaats op de "ja"-knop gedrukt natuurlijk.

Stoorden die andere "ja"-stemmers zich destijds aan de kruisbeelden in hun klas? Knoopten ze nonnenkapjes? Zou Filip Van Laecke zijn fractie ook hebben gedwongen om voor een voorstel te stemmen dat specifiek katholieke symbolen viseert? Natuurlijk niet.

Tags: , ,

Geen opmerkingen: