26 januari 2009

Versterkte burcht

De kersverse minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt werkt aan een actieplan voor de beveiliging van kinderdagverblijven. Volgens Ruddy Coddens, onze Schepen van Onderwijs en Opvoeding, zijn de Gentse crèches zo goed mogelijk beveiligd. "Dit is waanzin, en niet te voorkomen", zei Coddens in een reactie op het drama in Sint-Gillis-Dendermonde. "Van de crèche een versterkte burcht maken, heeft ook geen zin".

Hij heeft natuurlijk gelijk. Anderzijds kan "zo goed mogelijk" nog wel een tikkeltje beter. Zonder dat er tot de tanden bewapende bewakers aan de deur moet gaan posten.

Toen ik vanavond W ging afhalen in het dagverblijf moest ik aftekenen. Dat was al lang geleden. De crèche van S en de kleuterschool van W zitten in éénzelfde gebouw. Meestal gaan we binnen langs de ingang van de crèche. Ik bel aan. "Hallo? Hallo!". Bzzzzt en het hekken gaat open. Waarschijnlijk herkennen ze na al die jaren mijn stem? De deur van het dagverblijf staat 's ochtends bijna altijd open. Als ze toch gesloten is, word ik zonder een hallo binnengelaten. Vanochtend was de deur dicht.

Waarom geen meer formele procedure? "Hallo, wie is het? Hallo, met de papa van S! En het wachtwoord van deze week is vogelnestje." Onnozel? Misschien wel. Maar wel simpel en efficient. En waarom geen camera plaatsen zodat de verzorgsters zien wie er aan de deur staat? Ik word ook in de supermarkt en op tal van andere plaatsen gefilmd, een extra camera kan er nog wel bij. De huidige "beveiliging" is er in de eerste plaats op gericht dat de kinderen niet door een onbekende en vooral, niet door een welbepaalde papa wordt afgehaald.

Ach, is het niet geweldig triest dat we ons dat allemaal moeten afvragen?

Tags: , , , ,

Geen opmerkingen: