27 april 2008

Tempelhof

Het plan was om volgende week voor enkele dagen naar Berlijn te vliegen. Ik was er voor het laatst in 1989, een paar weken voor de val van de Muur (maar daarover een andere keer meer). Berlijn is een geweldige stad die ik dringend wil herontdekken. Twintig jaar is lang, ik kan mij van mijn vorig bezoek dan ook niet zo veel meer herinneren. En geen enkele Europese stad zal in 20 jaar tijd zo onvoorstelbaar veranderd zijn als Berlijn.

Maar eigenlijk wilden we nu terug naar Berlijn om nog eens (voor het eerst, eigenlijk) te landen op Tempelhof, de met sluiting bedreigde luchthaven in het centrum van Berlijn. Tempelhof is een kleine luchthaven met slechts twee (parallele) start- en landingsbanen die tijdens de Koude Oorlog gebruikt werden voor de luchtbrug tussen het westen en West-Berlijn. Brussels Airlines vliegt nog op Tempelhof, maar de andere luchtvaartmaatschappijen zijn al lang geleden uitgeweken naar de twee andere luchthavens van Berlijn. Tempelhof kreeg vorig jaar nog amper 350.000 passagiers over de vloer en maakt dan ook al jaren verlies.

Maar A moet volgend weekend werken dus ons plan valt helaas in duigen. En als we nog eens op Tempelhof willen landen zullen we ons moeten reppen. Want in oktober gaat de luchthaven onherroepelijk dicht. Een referendum tegen de sluiting haalde vandaag niet het vereiste aantal stemmen. 25 procent van de 2,4 miljoen kiezers moesten een stem uitbrengen om het referendum geldig te maken. Slechts 21,5 procent van de kiezers kwam opdagen (daarvan stemden 60 procent voor het openhouden van Tempelhof). Tempelhof gaat dus dicht en het luchthavengebouw, dat dateert van 1939, wordt waarschijnlijk een nieuw winkelcentrum.

Tags: , ,

1 opmerking:

Anoniem zei

voor oktober naar Berlijn dus ! ik bied mij alvast aan om ondertussen te babysitten.