26 februari 2008

Nat gat

Met de campagne "Nat gat" wil De Lijn jongeren er toe aanzetten om bij regenweer met de bus of tram naar school te gaan. "We willen scholieren die bij slecht weer met de auto naar school komen, overtuigen om het openbaar vervoer te nemen. Wie de bus neemt, blijft droog en maakt een verkeersveilige keuze. Het openbaar vervoer is ook beter voor het milieu en de verkeersdrukte", dixit Tom Van der Vreken en Saskia Schatteman van De Lijn in De Standaard.

De Lijn wil met deze campagne, die de steun krijgt van de Fietsersbond (wij zijn lid, u toch ook?), jongeren ook duidelijk maken dat de fiets en het openbaar vervoer elkaar goed aanvullen als milieuvriendelijk vervoermiddel. Daarom krijgen scholieren die zich een Buzzy Pazz of een jongerenabonnement aanschaffen er tijdelijk een gratis zadelhoes of regenjas bovenop.

Een leuke campagne maar laat ons wel wezen, De Lijn wil hiermee vooral extra abonnementen slijten. Want de kans is groot dat die scholieren, éénmaal een Buzzy Pazz of abonnement op zak, de fiets ook bij mooi weer in de garage laten staan. Want lazen wij niet dat de jeugd van tegenwoordig steeds minder fietst?

Bij De Lijn moeten ze anders dit nog maar eens lezen. Al moet ik toegeven dat ik de voorbije winter vaker dan mij lief is mijn regenbroek heb moeten aantrekken. Vanmorgen was het weer van dat. Maar mijn gat bleef droog, mijn voeten daarentegen ...

Tags: , , , ,

1 opmerking:

Anoniem zei

Openbaar vervoer? Allemaal goed en wel. Maar i.p.v. cadookes uit te delen kunnen ze bvb. betere verbindingen tussen punt A en punt B maken, en dit vooral voor de jongeren. Moest dit het geval zijn dan zou ook ik gemakkelijker het openbaar vervoer kunnen nemen. Maar nu krijg je inderdaad een "nat gat" van eerst zoeken naar de dichtsbijzijnde bus-/tramhalte, overstappen op een andere lijn en dan van de afstap tot je eindbestemming geraken.