40 miljoen euro. Zoveel zou de spoorstaking van gisteren gekost hebben aan de maatschappij. Dat rekende onze minister van Economie Vincent Van Quickenborne uit op basis van het tijdverlies van de treinpendelaars, het gemiddeld uurloon én de milieuschade.
Maar natuurlijk bleek het met die monsterfiles wel mee te vallen. Meer zelfs, de files waren een stuk korter dan op een gewone dinsdag. Veel mensen werkten thuis of namen een snipperdag. En wat denk je dat al die mensen gisteren gedaan hebben? Shoppen, natuurlijk. Of ze genoten op een terrasje van de zon. In ieder geval, er werd gisteren flink geconsumeerd. Ik durf er dan ook om wedden dat we aan die staking verdiend hebben. En dankzij die kortere files vaarde ook het milieu er wel bij. Een pak minder fijn stof in de lucht, dat scheelt al gauw een paar doden dit jaar.
Fijn dat Van Quickenborne zo inzit met ons milieu. Maar misschien had hij, in plaats van flutberekingen op zijn gehackte iPhone te zitten maken, beter zijn collega Vervotte wat aangepord om het sociaal conflict bij de NMBS op te lossen. En wie we ook al lang niet meer gehoord hebben is onze minister van Mobiliteit, Etienne -het is tegen mijn goesting- Schouppe. Een dreigend verkeersinfarct, je zou denken dat hij er ook iets over te zeggen heeft.
En al die mensen die per se op 50 kilometer van hun voordeur willen gaan werken, hoeveel kosten die ons? Een vraag die vreemd genoeg niemand zich gisteren stelde.
4 opmerkingen:
Dimbo, ik denk dat je de dingen door elkaar haalt. 40 miljoen euro heeft het op z'n minst aan de bedrijven gekost omwille van meetings die moeten worden verschoven en onrechtstreeks aan heel wat handelaren die afhangen van de NMBS. Ik denk maar aan de winkels in het Centraal Station in Antwerpen. Om maar 'n klein voorbeeldje te geven, wij hadden op 't werk een advertentie ingelast in het krantje Metro. Weggegooid geld voor die dag dus. En zo zijn er talrijke voorbeelden op te noemen.
Waar niemand het over heeft zijn de dagdagelijkse vertragingen bij de NBMS. Dat zijn eigenlijk kleine mini-stakingen waar iedereen gewoon aan geworden is. Ik heb zelf meer dan een jaar naar Brussel gependeld en geraakte nooit voor 10uur op 't werk. Dat zijn ongeveer vijf verloren uren per werkweek of 250 uren per jaar. Bereken dat maar eens.
Daarnaast smijt de NMBS enorm met geld. NMBS is het oude Sabena. Enige manier om dit bedrijf efficient te maken is het te laten failliet gaan en opnieuw beginnen. Want met het huidige personeel valt niets aan te hangen. Als je niet tevreden zijn met hun loon, dat ze dan op een ander gaan werken ipv andere mensen te gijzigen. Ik moet ook niet gaan staken op m'n job als ik niet tevreden ben over m'n voorwaarden.
En al die mensen die per se elk jaar één of meer (city)tripjes willen maken met het vliegtuig, hoeveel kosten die ons, en wat zijn de gevolgen daarvan voor het milieu? Een vraag die hier vreemd genoeg niet aan bod komt. Misschien omdat je daarin zelf "zondigt", zoals ik hier soms kan lezen?
Beste bart,
ik heb een jaar naar brussel gependeld en was zelden later dan 9u in brussel. En neen, ik vertrok daarvoor niet om 7u, maar wel om kwart over 8.
Anoniem: het heeft natuurlijk geen zak te maken met deze discussie, maar 2 citytrips met het vliegtuig op tien jaar tijd, dat heb ik ruimschoots gecompenseerd met dagelijks (ja, dagelijks) naar het werk te fietsen.
Een reactie posten