14 mei 2008

Bestolen

Toen ik eind vorig jaar de stand van mijn zichtrekening controleerde, keek ik aardig op. Neen, ze stond niet in het rood, au contraire. Blijkbaar had mijn werkgever er net een zeer aanzienlijk bedrag op gestort. Werd ik bedankt voor bewezen diensten en met een opzegvergoeding de laan uitgestuurd maar was iemand mij dat vergeten te vertellen (lach niet, het had gekund -zeker dat laatste)? Of werd ik écht bedankt met een 14de en 15de maand?

Helaas, de ware toedracht bleek een begrotingstrucje van de regering-Verhofstadt II te zijn. Wie in 2007 minder ging werken door over te schakelen van een voltijds op een deeltijds regime of door tijdskrediet op te nemen (in mijn geval vier vijfden met ouderschapsverlof) kreeg reeds in december zijn vakantiegeld voor dat jaar uitbetaald. Met de RSZ en bedrijfsvoorheffing die de overheid daarop inhoudt kon de toenmalige regering het begrotingstekort binnen de perken houden.

Dat betekent wel dat ik volgende maand niet alleen geen vakantiegeld zal krijgen, maar ook (bijna) loon. Maar geen nood, de milde schenking van december staat veilig geparkeerd op een Rabobank-rekenig en heeft intussen al een half jaar vier procent intrest opgebracht.

Een veel vervelender (wat zeg ik, schandaliger!) neveneffect van deze maatregel is dat ik niet minder dan drie vakantiedagen door mijn neus geboord zie. In principe wordt het aantal vakantiedagen waarop je recht hebt berekend op het aantal gewerkte dagen het jaar ervoor. Normaal heb ik recht op 20 dagen maar aangezien ik sinds begin september vier vijfden werk, dacht ik daarvan nog 19 over te houden (godzijdank voor de 40-uren week waardoor ik ook nog recht heb op 10 compensatiedagen). Niet dus. Er blijven er maar 16 meer over, alsof ik vorig jaar het volledige jaar vier vijfden zou hebben gewerkt. Met dank aan onze vorige regering. En ik hou nu al mijn hart vast welke vuile trucs Leterme I uit de kast zal halen om het gat in de begroting te vullen.

Ik ben bestolen. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn vakantieplannen te wijzigen. Vanaf half augustus moet ik dus het jaar uitdoen met welgeteld nog één vrij te kiezen verlofdag. Though luck.

Tags: , , ,

Geen opmerkingen: